klappen.blo.gg

Kläppen: En liten gård på en inte så liten bergsknall. Två hipsters, en filosof, åtta hästar, en hund och två kaniner. Följ den knaggliga övergången från lägenhet till gård mitt ute i ingenstans!

Jag längtar upp i sadeln

Publicerad 2016-02-07 20:25:15 i Allmänt, Hästar, Klars,

Jag är lite uppgiven. Ska det inte räcka att flytta 55 mil norrut för att få riktig vinter? Näpp. Idag anlände plusgraderna även till Höga kusten och det gör mig lite ledsen. Inte för att vädret är så elakt egentligen men jag har inte förutsättningarna att hitta på saker med mina lurvtussar när det blir såhär. Här har vi inte tillgång till något gärde att vara på och busa, köra, rida eller longera. Skog finns det inte heller om man inte är beredd att klättra uppför bergsväggar. Så vi har bara vägarna kvar att välja på, och där tar vi oss inte fram barfota. Sko? Nej. Köpa boots att brodda? Har inte råd nu när flytten har tärt så på min ekonomi. Men missförstå mig rätt, jag klagar absolut inte på att det är såhär, jag bara längtar väldigt mycket tills vi kan ta oss ut utan att slå ihjäl oss. Som tur är så är Maries Julia broddad så hon får ställa upp på lite turer, men det gör ju på sätt och vis att jag bara längtar ännu mer till att göra saker med mina hästar. 
 
Igår när vi hälsade på Jonna och Arkus efter vaccinföredraget så fick jag tillbaka mina böcker som Jonna lånat i somras, direkt imorse la jag mig i sängen med fötterna upp längs väggen och började läsa om Alla kungens hästar av Emelie Cajsdotter, det var flera år sedan sist. Jag reagerade direkt på att Emelie och hästen Mio (som utvecklat en egen ridteknik) påminner om Lina Zacha. Inte kanske att dom säger och menar samma saker, men jag tror att målet är detsamma. Det känns liksom rätt.
 
Jag har den senaste tiden fått så många nya tankar och idéer om ridning från alla möjliga håll. Bland annat från hästen Mio, Linas onlinekurs Bli ett med hästen (som jag halvhjärtat genomgår nu eftersom jag inte kan ta sakerna med upp i sadeln), Marie, Lollo, Liesma och Rockan. Det gör mig lite frustrerad att jag inte kan hoppa upp och testa, se vad som händer, se vad vi känner. Men den tiden kommer. Innan vi flyttade hade jag och Lollo avskedskväll och vi analyserade ridbilder/videor, diskuterade ridning och framförallt Liesma. Liesma bjöds in i samtalet på ett hörn och förklarade att vi måste hitta samma känsla i ridningen som vi har när hon stegrar på "kommando". Men för att ta oss dit behöver vi kämpa, för det blir inte lätt och det har aldrig varit lätt för oss. Enligt henne är det vår grej, så vår relation ser ut. Men för första gången så gav hon mig verktygen för att hjälpa oss ur det här, ta oss igenom hennes blockeringar. Förstår ni varför jag längtar upp på hästryggen? Fast jag vet hur jobbigt det kommer bli, så vet jag att jag har Liesma med mig i det här. Och jag längtar efter att sitta på Rockan. Jag längtar efter att bli vägledd och inspirerad av dom i ridningen. Låta dom visa hur ridning ska gå till, för det känner jag mer och mer, att det är hos dom jag ska söka kunskapen. Dom vet redan. 
 
VAD SER NI? KOM MED KRITIK OCH TIPS :D
Fotograf Elin Persson
 
Nu ska jag gå och duscha i en hink. Still no water in the vattenledningar. Imorn kommer rörmokarn. /Klara

Kommentarer

Postat av: Emelie

Publicerad 2016-02-07 22:00:47

Så kul att kunna läsa om hur det går för er däruppe!

Svar: Vad roligt att du tycker det! :D
marooie.blogg.se

Postat av: Agnes

Publicerad 2016-02-08 07:59:14

Jag ser en häst som i sig arbetar väldigt ergonomiskt. Lite framtung på alla bilder utom den första, något som är helt normalt med tanke på var jag förstått att ni befinner er.
Från min synvinkel så är det din sits som kommer att hjälpa henne att flytta bak vikten och jag tror att det kommer att räcka med att du hittar "rätt" sits för det ändamålet för att hon ska följa.
Sits är väääldigt svårt att förklara eftersom den är så dynamisk och rörlig hela tiden och den optimala sitsen finns liksom inte. Men vad du kan prova att leka med är att runda bäckenet och korsryggen (motsats till svanka) och släppa ned benen så långt du kan, dvs att du rätar ut vinkeln i lårbenshalsen och samtidigt lyfter ditt bröstben lite grand. Följ hennes rörelser med höfterna och tänk dig att hennes bakben trampar in under och reser manken framför dig. Tänk att ditt bäcken öppnar upp och ger plats för henne att resa sin manke och ökad rörlighet för bogbladen. Förstår du hur jag menar? :)

Svar: Tack för tipsen! Jag har i princip bara åkt med på Rocky under det här året han varit här så det känns kul att prognosen ser så bra ut ändå :) Tack!
marooie.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela