klappen.blo.gg

Kläppen: En liten gård på en inte så liten bergsknall. Två hipsters, en filosof, åtta hästar, en hund och två kaniner. Följ den knaggliga övergången från lägenhet till gård mitt ute i ingenstans!

Bett

Publicerad 2016-02-08 21:52:00 i Allmänt, Hästar, Klars,

Att bo med en hästintresserad bidrar till många, långa och intressanta diskussioner om allt från feta hästar och hovbeslag till bettpåverkan och manlängd. Julias novabett blev vårt offer och det förvånade mig hur tydligt man kände "tömtagen" av bettet trots att det är så mjukt. När mina hästar kommit igång så funderar jag på att prova novabett. Trivs hästarna på det så skadar det ju inte att variera och låta nosryggen vila emellanåt från tryck. Det förvånar nog dom flesta antar jag. Precis som att jag funderar på att sko Liesma fram. Jag känner att jag kommit in i en gråzon. Jag har varit traditionell, jag har dyrkat NH, nördat klickerfilosofin, vägrat bett, förespråkat barfota, nosat på dom flesta ridstilar och metoder mm. Ju mer jag lär mig och får erfara desto tydligare blir det att inget är svart eller vitt. Jag ser mer och mer till individen. Mitt träningssätt eftersträvar att samarbeta med hästarna precis som jag skulle gjort med människor. Ibland behövs det uppskattning, ibland behövs det pushas, ibland behöver man sätta ner foten och ibland sker kommunikationen automatiskt.
 
Nej, det finns inte plats i en avslappnad hästmun för ett bett, tungan tar upp all plats. Men hästens nosrygg är inte heller gjord för ett sidepull, indianhack eller vad som. Så då återstår att fråga just den här hästen vad den föredrar om vi nu bara har dessa alternativ. Samma sak med skor, jag kommer alltid förespråka barfota. Men Liesma som behöver skydd för att jag inte kan ge henne rätt förutsättningar för att fungera barfota, ska jag då fortsätta envisas med att ha henne barfota när hon ska sättas igång? Även om det inte funkar? (Skulle dock aldrig sko med vanliga remontskor aka ridhästdojjor) Det finns inga rätt eller fel, ja eller nej i hästsportens frågor. Däremot så finns det väldigt många individer och det är dags att lägga våra egna åsikter åt sidan och lyssna till vad var och en har att säga. 
 

Izor tycker vi är konstiga som provar bett ;)
 
/Klara
 

Kommentarer

Postat av: Jonna

Publicerad 2016-02-09 12:39:17

Det är varken svart eller vitt, och nästa vinter tänker jag sko på mina två svarta faror endast för att jag inte kommer ha tid att boot:a på 8 hästhovar när jag ska ut med dom, och det skulle tära på min motivation att behöva bråka med hovar så pass mycket och då tror jag hellre mina ponnysar vill ha skodda hovar och bli aktiverade ofta med en glad ägare, än att gå barfota när det är halt och lerigt i hagarna, för att sen knappt kunna träna med sin ledsna ägare.

Svar: Exakt! Liesma ska skos nästa vecka troligtvis.
marooie.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela